måndag 29 mars 2010

Jag längtar, jag längtar…

Efter att i tidigare böcker ha skildrat först kanalsimmerskan Sally Bauer (Happy Sally, 2004) och sedan feministen Valerie Solanas (Drömfakulteten, 2006) har Sara Stridsberg nu ägnat sig åt den fiktionella karaktären Dolores Haze, eller Lolita, från Vladimir Nabokovs berömda roman Lolita (1955).

Jag är mycket spänd på hur Stridsberg klarar av sin uppgift, men efter vad jag förstår av olika recensioner är den nya boken Darling River precis lika bra som jag hade hoppats på.

Å, jag längtar verkligen efter att få boken i min hand. Men på sistone har jag mer eller mindre upphört att köpa inbundna böcker. Fast den här gången vet jag inte om jag klarar av att vänta – jag måste bara ha den.

Å andra sidan kanske jag under tiden kan roa mig med att läsa om Umberto Ecos underhållande antiversion av Nabokovs roman (tror det är någonstans i Vad kostar ett mästerverk, 1987), där huvudpersonen i stället faller för gamla kvinnor. Eller kanske se om originalfilmen från 1962; det finns en underbar scen, i slutet av filmen, när Humbert Humbert söker upp Clare Quilty, briljant spelad av Peter Sellers, bara för att få reda på att han redan har dumpat henne.


Eller så köper jag boken på studs, bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar